Demontage vastzittende injectoren en gloeistiften

Een steeds vaker voorkomend probleem in de werkplaats zijn vastzittende injectoren en gloeistiften, vooral de 2.0 liter CDTI die toegepast worden in Renault, Opel en Nissan zijn berucht door flinke corrosie rond de piëzo injectoren.

Maar ook bij bijvoorbeeld Mercedes komt het vaak voor dat de injectoren vastzitten door een flinke laag kool. Dit wordt meestal veroorzaakt door lekke brandplaatjes.

Hierbij is het zeer belangrijk dat het juiste demontage gereedschap gebruikt wordt zodat de kans op hergebruik van een injector zo groot mogelijk is.

Inmiddels heeft Diesel Center Kleinjan een flink arsenaal aan speciaal gereedschap om zelfs de meest vastzittende injector uit de motor te krijgen en daarmee demontage van de cilinderkop te voorkomen.

vibropac_nozzle_kit vibropac20tdci

Een veelgebruikt systeem is de Vibropac, een combinatie van een trekker met maximale trekkracht, een zuur om de corrosie op te lossen en trillingen op de juiste frequentie zorgen er voor dat we nog nooit een cilinderkop hoefden te demonteren.

gloeistift uitboren

Ook afgebroken gloeistiften komen steeds vaker voor, niet alleen bovenaan bij de schroefdraad, maar ook het onderste tipje blijft nogal eens achter in de cilinderkop. Starten van een motor met het tipje er nog in is vragen om moeilijkheden, als het tipje loskomt is de kans op schade 100%.

We hebben een uitgebreide set om deze afgebroken stiften uit te boren, er schroefdraad in te tappen en met een trekker er uit te trekken.